Dziesięć lat temu większość Ukraińców włączała telewizor, aby oglądać wiadomości, seriale lub filmy w godzinach największej oglądalności. Dziś pilot zdalnego sterowania niemal całkowicie zastąpił smartfon.
Usługi przesyłania strumieniowego stały się główną metodą konsumpcji treści wideo — a na Ukrainie trend ten szczególnie nasilił się w czasie wojny, kiedy dostępność, mobilność i niezależność od fal radiowych stały się niezwykle istotne.
Z sygnału lotniczego do internetu
Pierwszy etap ewolucji ukraińskiej telewizji rozpoczął się w latach 2000., wraz z pojawieniem się operatorów satelitarnych i kablowych. Widz zyskał możliwość wyboru i kontroli nad oglądaniem – mógł przełączać się między dziesiątkami kanałów, wybierać pakiety i nagrywać programy.
Jednak prawdziwy punkt zwrotny nastąpił wraz z rozwojem OTT (over-the-top) Technologie – transmisja sygnału wideo przez internet bez użycia anten i satelitów. Otworzyło to drogę do powstania ukraińskich kin online, które po 2015 roku zaczęły aktywnie kształtować własny rynek.
Pierwsze ukraińskie serwisy streamingowe: ivi, Megogo, Oll.tv
Jednym z pierwszych na rynku ukraińskim był mego — usługa, która wystartowała w 2011 roku. Początkowo oferowała filmy archiwalne i kreskówki, ale szybko przekształciła się w pełnoprawną platformę z premierowymi treściami, transmisjami telewizyjnymi i własnymi produkcjami.
Później pojawił się Oll.tv, Słodka.tv, Telewizja Kyivstar, Wideo 1+1, Telewizja Wolia i innych. Oferowali różne modele monetyzacji: od abonamentu po bezpłatne oglądanie z reklamami. To właśnie wtedy ukraiński widz zaczął przechodzić od „pasywnej” telewizji do „aktywnego” wyboru – co, kiedy i na jakim urządzeniu oglądać.
Punkt zwrotny w czasie pandemii i wojny

Pandemia COVID-19 w 2020 roku stała się katalizatorem rozwoju oglądania filmów online. Kina zostały zamknięte, więc nawet duże premiery zostały przeniesione do formatu cyfrowego. Ukraińskie platformy zaczęły inwestować we własne treści: Megogo uruchomiło seriale i dokumenty, Sweet.tv podpisało umowy z hollywoodzkimi studiami, a usługa 1+1 wideo zintegrowała transmisje na żywo kanałów telewizyjnych.
Po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji w 2022 r. usługi przesyłania strumieniowego zaczęły odgrywać nową rolę — informacyjno-humanitarneStały się źródłem bieżących wiadomości, archiwów ukraińskich filmów i treści kulturalnych, które jednoczyły kraj. Pojawiły się subskrypcje charytatywne, współpraca z inicjatywami państwowymi („Diya.TV”), a serwisy dostosowały się do warunków alarmów radiowych i niestabilnej łączności.
Smartfon to nowy telewizor
Dzisiaj ponad 70% wyświetleń filmów na Ukrainie dzieje się na urządzeniach mobilnych. Prowadzi to do powstania nowych formatów — filmów w pionie, interaktywnych historii i krótkich recenzji.
Współczesny widz chce nie tylko „oglądać”, ale zarządzać doświadczeniem: pauza, przewijanie, wybór jakości, udostępnianie w mediach społecznościowych. Serwisy streamingowe z kolei wprowadzają algorytmy rekomendacji, analizę oglądalności, integrację ze „smart” telewizorami i asystentami głosowymi.
Własna treść jest kluczem do przyszłości

Konkurencja ze światowymi graczami — Netflix, Disney+, Amazon Prime — zmusza ukraińskie platformy do rozwoju treści lokalneDziś to ukraińskie seriale telewizyjne, dokumenty i adaptacje międzynarodowych formatów utrzymują zainteresowanie widzów.
Megogo produkuje własne podcasty i talk-show, Sweet.tv inwestuje w kino ukraińskie, a 1+1 media promuje ekskluzywne premiery pod marką „Serial”. W ten sposób cyfrowy ekosystem kulturowy, w którym użytkownik jednocześnie konsumuje i wspiera ukraiński produkt.
Co dalej?
Przyszłość ukraińskiego streamingu leży w integracji technologii: sztuczna inteligencja, AR/VR, spersonalizowane rekomendacje i interaktywne pokazy. Zwiększony dostęp do szybkiego internetu i rozwój sieci 5G sprawią, że oglądanie wysokiej jakości filmów będzie możliwe wszędzie – od metra po przód pociągu.
Platformy streamingowe nie są już tylko „alternatywą dla telewizji” – stają się centra multimedialne nowej generacjigdzie łączą się rozrywka, wiadomości, edukacja i tożsamość narodowa.
Wynik
Ewolucja ukraińskich serwisów streamingowych to historia elastyczności, adaptacji i niezależności. Od telewizora w salonie do smartfona w kieszeni – podróż ta zajęła niecałe dwie dekady, ale radykalnie zmieniła krajobraz medialny kraju.
Dziś Ukraina nie tylko „dogania” światowe trendy, ale kształtuje swój własny model telewizji cyfrowej, w którym najważniejsza jest nie transmisja, ale wybór widza.
Gdzie szukać?
Promocja! Tylko dziś dla użytkowników serwisu tvshows.com.ua. Megopack = Megogo + Netflix z 29% rabatem Aktywuj teraz na MegogoMożesz zapłacić nową kartą debetową z premią — bonus za kartę.
Promocja! Tylko dziś dla użytkowników serwisu releasedate.pl. Megopack = Megogo + Netflix z 29% zniżką Aktywuj teraz.
Akcja! Tylko dziś dla użytkowników serwisu tvshows.com.ua. Megopack = Megogo + Netflix ze zniżką 29% Aktywuj teraz na MegogoMożesz zapłacić nową kartą debetową z premią — bonus za kartę.








